https://www.sg.uu.nl/node/2850Jos de Mul. Van nature kunstmatig: over de nieuwe mens. Studium Generale. Utrecht, 21 januari 2014.

DNA-printers, synthetische cellen en levende computervirussen: recente technologische ontwikkelingen doorbreken vroegere grenzen tussen de kunstmatige en natuurlijke wereld. Niet alleen in het lab maar ook in ons lichaam. Disciplines als de neurowetenschappen, biotechnologie en informatica dragen bij aan betere kennis van onze wereld, ze veranderen die ook en transformeren onze levens. Hoe ziet onze toekomst eruit en hoe ver zijn we van die nieuwe mens af?

Prof. dr. Jos de Mul (Wijsgerige antropologie, EUR) schreef het prikkelende essay Kunstmatig van nature: Onderweg naar Homo sapiens 3.0, voor de Maand van de Filosofie 2014, en onderzoekt hoe revolutionaire ontwikkelingen het leven én ons mensbeeld veranderen.

Deze lezing wordt georganiseerd in aanloop naar de Maand van de Filosofie, in samenwerking met Filosofie Magazine, Lemniscaat en Trouw. Naar aanleiding van de lezing verscheen het essay 'Sleutelen zullen we' van De Mul in het katern Letter & Geest van Trouw.

video registratie

Jos de Mul. Diltheyan epigenetics. Reading Dilthey in the light of contemporary biohermeneutics and biosemiotics. Invited lecture workshop Dilthey als Wissenschaftsphilosoph. Universität Wien, June 3-4, 2013.

Der Workshop „Dilthey als Wissenschaftsphilosoph“ findet am 3. und 4. Juni 2013 am Campus der Universität Wien (Kapelle des alten AKH) statt. Veranstalter des Workshops ist das Institut Wiener Kreis, Universität Wien, Organisatoren sind Hans-Ulrich Lessing (Bochum) und Christian Damböck (Wien). Der Workshop wird finanziert vom Dekanat für Philosophie und Bildungswissenschaften der Universität Wien.

Themen des Workshops sind die Beziehungen Diltheys zu kontemporären philosophischen Strömungen wie dem Neukantianismus und Empirismus sowie zu neueren Entwicklungen in der Philosophie und Wissenschaftstheorie.

Teilnehmer des Workshops sind: Christian Damböck (Wien), Uljana Feest (Berlin), Gottfried Gabriel (Konstanz), Helmut Johach (Nürnberg), Gudrun-Kühne-Bertram (Bochum), Hans-Ulrich Lessing (Bochum), Sebastian Luft (Marquette University), Rudolf Makkreel (Emory University), Jos de Mul (Rotterdam), Ernst Wolfgang Orth (Trier), Helmut Pulte (Bochum), Frithjof Rodi (Bochum), Kurt Walter Zeidler (Wien).

Jos de Mul, Keynote lecture at the conference  The Shape of Diversity to Come: Global Community, Global Archipelago, or a New Civility? Erasmus University Rotterdam, January 25, 2013. 

Shape of_Diversity_to_Come_Banner625The nation state, imagined as a formation encompassing a culturally unified people, is now straining under the challenges of globalization and the revolution in communication technology. This conference will consider the dynamic changes that are currently taking place with respect to cultural and religious diversity as a result of the explosion in communication technologies, address the conflicts they give rise to, and discuss the ramifications for both law and politics.

Two views on the impact of communication and information technology dominate the scholarship: one in which communication leads to the emergence of a global community and an interconnected global culture; and a second in which it leads to an archipelago of communities that do not necessarily converge with the boundaries nation states, i.e. to a cultural Balkanization of the world across national borders.

This conference will also address a third alternative. Instead of presenting the implications of the networked information and communication infrastructure in the opposing metaphors of a global community or a global archipelago, one can also argue for a normative understanding of what is at stake. Instead of endorsing either utopian notions of global community or dystopian fears of an Internet with walled gardens, one can vouch for an internet that allows for interconnectivity without accepting the increased personalization that leads to unprecedented surveillance and social sorting in both the private and the public sphere.

We hope this conference will be a stimulating gathering of scholars from different disciplines and increase our understanding of the legal and political implications of globalization and communication technology for national and cultural identity.

Jos de Mul.Wittgenstein 2.0. Filosofisch lezen en schrijven na de ‘mediatic turn’. Leuven: Hoger Instituut voor Wijsbegeerte, 23 november, 2013.

Op zaterdag 23 november 2013 van 14u. tot 19u. vindt in de Kardinaal Mercierzaal van het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte de Studiedag van het Wijsgerig Gezelschap te Leuven en de Jubileumviering van het Tijdschrift voor Filosofie plaats. Wij hopen van harte u op dit dubbelevenement te mogen begroeten. Het thema van de studiedag is dit jaar Filosofie en nieuwe media.

Programma:

14u00 Verwelkoming
14u10 Peter-Paul Verbeek: In medias res: over media, mediatie, en het engagement van de filosofie
15u10 Karl Verstrynge: ‘Brave new world’. Virtuele media en hun lotgevallen
16u10 Koffiepauze
16u30 Jos de Mul: Wittgenstein 2.0. Filosofisch lezen en schrijven na de ‘mediatic turn’
17u15 Discussie
17u30 Voorstelling van het jubileumnummer van het Tijdschrift voor Filosofie
17u40 Receptie
19u00 Einde

Praktisch: Datum: zaterdag 23 november 2013 Locatie: Kard. Mercierzaal van het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte, Kard. Mercierplein 2, 3000 Leuven
Deelname is gratis. Vooraf inschrijven is wel gewenst. Dat kan via e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. of telefonisch: 016 32 88 89. Aanmelden graag voor 5 november.

Jos de Mul. It takes three to tango! Invited lecture at the colloquium Europa's hoogste goed. Rotterdam: Erasmus University Rotterdam, November 22, 2013.

Naar aanleiding van het emeritaat van bijzonder hoogleraar prof.dr. Donald Loose en het honderdjarig bestaan van de Erasmus Universiteit Rotterdam organiseert de Faculteit der Wijsbegeerte het colloquium "Europa's hoogste goed".Keynote spreker is prof. dr. Rémi Brague (Paris Sorbonne, München, Boston en lid van de Académie des Sciences Morales et Politiques) met zijn lezing Why Europe is in need of a strong concept of the good. Met zijn werk Europe la voie romaine (E: Eccentric culture) verwierf hij bredere mondiale bekendheid. Brague is een eminent kenner van Europa's complexe culturele identiteit, zowel van haar antieke en middeleeuwse als moderne bronnen. Hoewel het boek in 14 talen vertaald werd, was het tot op heden niet in het Nederlands beschikbaar. Na zijn lezing op de Erasmus Universiteit Rotterdam wordt de Nederlandse vertaling Europa - de Romeinse weg aangeboden aan Brague.Naast de lezing van Brague is er in de ochtend een interdisciplinairpanel in het Nederlands betreffende "Europa's hoogste goed" waarin wijsgerige, economische, historische en sociale aspecten daarvan worden belicht. Sprekers zijn prof.dr. J. de Mul (FW), dr.  L. Noordergraaf (ESE, EUC), prof.dr. W. Schinkel (FSW) en drs. J. Hengstmengel (FW). Voorzitter is filosoof prof.dr. Ger Groot (FW).Het colloquium eindigt met het afscheid van prof.dr. Loose, die na negentien jaar werkzaam te zijn geweest aan de Faculteit der Wijsbegeerte met emeritaat gaat. Hij bezette aldaar de bijzondere leerstoel 'Wijsbegeerte en katholieke levensbeschouwing', ingericht door de Stichting Thomas More. Ter afsluiting van zijn tijd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam zal prof.dr. Loose zijn afscheidscollege geven: "Europa's hoogste goed".

Jos de Mul. From open design to metadesign. Keynote lecture at the international conference 3D printing: destiny, doom or dream? eLaw@Leiden, Leiden University, 14 and 15 November, 2013.

In recent years 3D printing has become a hot topic in the media, in industry and in academia. Some claim that 3D printing will enable us to print, rather than buy, all of the products we normally obtain from stores – from clothing and automobile parts to different foods and jewelry. Moreover, with 3D printing we may in the future be able to print organs and tissues, and hence alleviate or solve the suffering of those in need of transplants. With solutions to pressing problems ranging from organ shortages to reducing our environmental footprint through less waste, less transport costs, to more innovation, creativity and personalization some argue that 3D printing is a heavenly destiny indeed.

At the same time, however, there are also critical voices to be heard. First and foremost, while 3D printing has been on the market for some decades now, the public at large has yet to get to know it in practice, let alone to adopt it for their personal production purposes. Techniques and technologies for 3D printing have developed drastically over time, but the mass deployment of this technology is only just picking up momentum. Moreover, research and development with respect to the applications mentioned above – printing your own food or a new organ – are still in their infancy and will probably take decades to come to maturity. These points have led critics to suggest that the big dreams behind 3D printing may turn out to be the hallucinations of a hyped-up new prospect, forever receding over the horizon. 

Finally, 3D printing raises serious social, ethical, regulatory and legal questions. If individuals can print anything they want, how are we going to solve issues of, for example, gun control or intellectual property infringement? What will be the effects of home-printed goods and foods on our economy, on the transport sector, on the worldwide hunt for scarce resources? Does this new technology need regulation, and if so, how will we regulate it, and with which purposes? What is the effect of a level playing field for producing goods on innovation and creativity?

These and many other question will be addressed during the two-day international, multidisciplinary conference ‘3D printing: destiny, doom or dream?, which will take place on 14 and 15 November 2013 at Leiden University’s Law School in the Netherlands. This conference is organised by eLaw, the Centre for Law in the Information Society, and is part of its biannual conference series.

 

 

Jos de Mul, Forever online? Een socratische monoloog over de sociale media. Biddinghuizen: Lowlands, 17 augustus 2013.

Steeds meer mensen brengen steeds meer tijd door op de sociale media. Doen we daar wel goed aan? Met een verwijzing naar Plato's bespreking van de sociale media uit zijn tijd (het toen in opmars zijnde schrift) zal Jos de Mul ingaan op het nut en het nadeel van de sociale media voor ons leven.

 

Jos de Mul, Athens, or the fate of Europe. Two faces of Greek tragedy. Invited lecture. Symposium Art and Culture. 23rd World Congress of Philosophy, Athens, August 4-10, 2013. 

In his essay ‘The Idea of Europe’ George Steiner claims that European culture derives from “a primordial duality, the twofold inheritance of Athens and Jerusalem”. For Steiner, the relationship between Greek rationalism and Jewish religion, which is at once conflictual and syncretic, has engaged the entire history of European philosophy, morality, and politics. However, given this definition, at present the United States of America seem to be more European that ‘the old Europe’ itself. Against Steiner, it will be argued that in order to fathom the distinctive characteristic of European culture, we have to take a third European tradition into account, which is inextricably bound up with Athens: the tradition of Greek tragedy. If we may call Europe a tragic continent, it is not only because its history is characterised by an abundance of real political tragedies, but also because it embodies, as an idea and an ideal, a tragic awareness of the fragility of human life. Instead of reducing the ‘idea of Europe’ to a financial and economic issue, Europe should remain faithful to this idea and ideal.

First of all I like to thank the organizers for their invitation to join this symposium on Art and Cultures. As a tribute to the magnificent city of Athens and its inhabitants, I will talk about the relationship between European culture and the art form that is inextricably tied to the city of Athens: Greek tragedy. The thesis I will defend is that European culture distinguishes itself from other world cultures, and in particular from North-American culture, with which it shares both its Christian and its scientific worldview, by its deeply tragic character. This claim, I will argue, is neither a pessimistic nor an optimistic one, because tragedy is beyond this simple dichotomy. If I claim that Europe is a tragic continent, I refer both to its grandeur and pitfalls.

My talk consists of two parts. First, in a critical discussion with George Steiner, I will address the question of the identity of European culture. In the second part I will relate this identity to Greek tragedy.

Jos de Mul, RayFish Footwear, or the age of the biotechnological sublime.  Invited lecture at the 19th International Congress of Aesthetics. Krakow: Jagiellonian University, July 23, 2013.

The notion of the sublime, which since the nineteenth century is one of the dominant aesthetic categories, is strongly connected with (the artistic representation of) overwhelming nature. In my talk I will argue that in the course of the 20th century the sublime increasingly becomes entangled with the experience of technology. However, in the age of biotechnologies, such as genetic modification and synthetic biology, the sublime regains a natural dimension. Illustrated by RayFish Footware and some other striking examples of recent 'bio-art' it will be argued that in the age of biotechnology the difference between nature, technology and art will gradually vanish, and new dimensions of the sublime will become manifest.

 

 

Jos de Mul. Playful Identities: From Narrative to Ludic Self-Construction. Lecture and chair of the Playful Identities Panel at the international conference Paul Ricoeur and the Future of the Humanities.University of Groningen.

Jos de Mul: Playful Identities: From Narrative to Ludic Self-Construction

The aim of the interdisciplinary (conceptual-philosophical, media-theoretical, and qualitative empirical) Playful Identities (NWO) program (2005-2011) was to investigate if, and if so, to what extent and in what way, digital information and communication technologies are transforming the (construction of) personal and cultural identity. To that end we’ve developed a theory of ludic identity that critically elaborates on Ricoeur's theory of narrative identity. In this theory play and games are not only appropriate metaphors for human identity, but they are also conceived of as means by which people reflexively construct their identity.  In his presentation, Jos de Mul will sketch the outlines of this theory of ludic identity, against the background of which the other panelists, who all participated in the research program, will present some of the research projects in more detail.

Jos de Mul. eLife. Over de convergentie van biologie en informatietechnologie. Lezing Academisch Genootschap Eindhoven, 28 mei 2013.

Een van de meest opvallende bewegingen in de ontwikkeling van de wetenschappen in de afgelopen halve eeuw is het naar elkaar toe bewegen en in toenemende mate overlappen van biologie en informatica. Voor die beweging zijn twee zaken verantwoordelijk. De eerste is de stormachtige ontwikkeling van de moleculaire biologie die volgde op de eerste adequate beschrijving, in 1953, van de structuur van de dubbele helix van het dna, de drager van erfelijke informatie. Biologen raakten daardoor in toenemende mate geïnteresseerd in de informatica, de wetenschap die zich onder meer richt op de vraag wat informatie is en hoe deze wordt gecodeerd en overgedragen. Niet minder belangrijk was dat het in kaart brengen en ontcijferen van het menselijk genoom zonder de inzet van steeds krachtiger computers onmogelijk was geweest. Dat heeft geleid tot een fundamentele digitalisering van de biologie. Dit is vooral zichtbaar in de moleculaire biologie, waar het dna-onderzoek steeds meer verschuift van de analoge wereld van de biologie naar de digitale wereld van de computer. In zijn lezing zal Jos de Mul nader ingaan op een aantal implicaties van deze ontwikkeling voor wetenschap en techniek, de samenleving en ons mensbeeld.

Jos de Mul. Europa: het tragische continent. Lezing in het kader Identifying Europe. Twente Biennale. Enschede, 26 mei 2013.

Datum: Zondag 26 mei  11-17 u  Locatie: Rijksmuseum Twenthe Toegang: regulier tarief RMT of passepartout Twente Biennale.

Een programma met diverse optredens, presentaties en lezingen in het kader van Twente Biennale 2013 in samenwerking met Twentse Salon van Rijksmuseum Twenthe. Mmv Pieter Steinz, Jos de Mul en vele anderen.

Jos de Mul. Virtuele ruimte. Lezing in het kader van de Honours course Denkruimte en Denken over Ruimte. Nijmegen: Radboud Universiteit. 10 mei 2013.

Als we over de wereld om ons heen nadenken dan maken we al snel onderscheid tussen het hier en het daar, tussen dichtbij en veraf, tussen deze plek en een andere plek, tussen binnenland en buitenland, het globale noorden en het globale zuiden, tussen stad en land, tussen de noordelijke en de zuidelijke Euro-ruimte, tussen bevriende en vijandige staten, tussen centrum en periferie, tussen onze omgeving hier en nu en het land van onze dromen. Maar we spreken ook over ruimte in overdrachtelijke zin, als we het hebben over ‘budget-ruimte’ of ‘onderhandelingsruimte’ etc.. Het begrip ‘ruimte’ is niet meer weg te denken. Eigenlijk kunnen we de wereld om ons heen helemaal niet beschrijven zonder, dat we gebruik maken van het begrip ruimte. Zonder ruimte geen gedachte. En onze gedachten draaien veelal om ruimtes. Maar wat bedoelen we nu precies met het begrip ruimte? Ruimte is dus veel meer dan alleen maar ‘lengte x breedte x hoogte’. In de verschillende disciplines reikend van filosofie, psychologie, taalwetenschap, geografie, natuurkunde, etc. wordt verschillend over Ruimte gedacht en ook in de loop der tijd hebben deze opvattingen over ruimte zich veranderd en verder ontwikkeld. In deze cursus willen we aan de hand van een aantal sprekende voorbeelden uit verschillende disciplines nadenken wat ruimte dan eigenlijk voor ons betekent en hoe dit ons denken over de wereld om ons heen mede bepaalt.


Jos de Mul, The (Bio)technological Sublime. After Hours Conversation lecture. Institute for Advanced Study, Princeton, October 2, 2012.

IAS Banner625

In our (post)modern world it is no longer the superior forces of nature that calls forth the experience of the sublime, but rather, the superior forces of technology. However, with the transfer of power from divine nature to human technology, the ambiguous experience of the sublime also nests in the latter. In the era of converging technologies – information technology, biotechnology, nanotechnology and the neurosciences – it is technology itself that gains an ungeheuer character in its battle with nature. Without doubt these technologies have increased our power over nature enourmously.

Princeton Banner625

However, this does not mean that we have become gods in the sense that we have gained control over our own destiny. Rather, our relation with nature is changing:

Where technology and nature are traditionally seen as opposed to each other, they now appear to merge or even trade places. While old nature, in the sense of trees, plants, animals, atoms, or climate, is increasingly controlled and governed by man – it is turned into a cultural category –, our technological environment becomes so complex and uncontrollable, that we start to relate to it as a nature of its own.

While technology is an expression of the grandeur of the human intellect, we also increasingly experience it as a force that controls and threatens us. Technologies such as atomic power station and genetic modification, to mention just two paradigmatic examples, are Janus-faced: they reflect, at once, our hope for the benefits they may bring as well as our fear of their uncontrollable, destructive potentials.

At first sight it seems that in these cases technology completely controls and conquers nature. However, in the fast growing domain of the biotechnologies (which will probably become as important in the twenty-first century as the physical sciences were in the twentieth century), we witness a remarkable revenge of nature within technology. After all, technologies like genetic modification and synthetic biology create entities that are no longer passive manipulatable innate elements, but have, and will increasingly have, their ‘own agenda’.

A full version of this lecture will be published in the Spring 2013 issue of the Institute Letter of the IAS.

Jos de Mul, New humanism. Invited lecture at the International Academic Conference “Bahuangtongshen—New Humanism · Lu Yushun” Beijing, September 9, 2012.

Lu Yushun, a notable Chinese contemporary artist of mountains-and-waters paintings, a professor and a PH.D supervisor, is the vice minister of China National Academy of Painting and the vice president of Harbin Normal University. As one of the leading characters in the field of Chinese contemporary mountains-and-waters paintings, he still keeps the tradition of attaching Chinese poems with calligraphy art and stamping his own seal to his works and, on the other hand, tries to make modernized transfer about his works. His influential series of thematically created works include "Bahuangtongshen", "The Spirit Home", "The Beautiful Landscape", "The Splendid Mountains and Waters" and "The Dream on the Other Side of the River". All these works fully elaborate the spirits of Chinese culture with a unique vision of Chinese fine art, and vividly reflect the aesthetic feature of Chinese art. Meanwhile, he combines foreign factors into his own works and creates a profound, fresh, colorful and diversified art style—Yushun style. Carrying forward the tradition and harmonizing with the modern style, Mr. Lu Yushun depicts the beautiful nature and strong affection of modern human beings with his humanistic feelings. He reveals the aesthetic features of Oriental and reflects the mysterious and profound spirits and qualities of Chinese art.

Jos de Mul, De erfenis van de Romantiek: hoe romantisch zijn wij nog? Lezing in het kader van de NRC academie-zomerweek Cultuurgeschiedenis. Leusden, 9 augustus 2012, 19.30-21.00 uur.

In samenwerking met Vrije Academie organiseert de ISVW een unieke NRC academie-zomerweek Cultuurgeschiedenis. U verblijft een week in het Landgoed ISVW, een sfeervolle accommodatie in de bossen nabij Leusden.

De dagen zijn gevuld met colleges over kunstgeschiedenis, architectuur en filosofie. Iedere dag staat een thema centraal, het ochtend college legt de basis voor dit thema met een verdieping over de periode, in de middag volgt de filosofische benadering van het thema. In de avond is er een afwisselend programma. Tussen de colleges door is er tijd voor overpeinzing, u kunt een mooie wandeling maken of een uitgebreide lunch/diner nuttigen.

Jos de Mul, Next Nature and the City. Invited lecture at the conference.“Nature and the City”. Organized by the Laboratory for Research on the City, the Italian Society for Aesthetics, in conjunction with the University of Bologna. Bologna, June 28-30, 2012.

Bologna Banner625The city, too, is landscape. We can leave it by going into nature exchanging the urban for the rural, but we can also enter the city to live within the architecture and contemplate its forms. Every architectural structure is a landscape and promotes an educational or paedeumatic relationship between the spirit and the environment. Our gaze and our bodies activate a certain way of contemplating that promotes the interchange between the external perception of the physical world and an internal seeing, which is the psychic perception of the visual image. There is a close relationship between the aesthetic experience of the natural environment and that of the urban landscape. In the same way that humankind lives on the earth so, too, it lives in the city.

The theme could be approached from various perspectives such as 'nature/culture', 'city as human nature', 'ecology and the city', symbols and metaphors, domesticated nature, nature interiorized, parks and natural environments, and other related issues.

 

Conference proposed by Laboratory for Research on the City in collaboration with Sie - Società Italiana d'Estetica – and by IAA - International Association of Aesthetics.

Jos de Mul, Op weg naar het beloofde land! Pim Fortuyn en het politieke messianisme. 10de Rotterdamlezing. Rotterdam, 2 mei 2012.

Mevrouw de loco-burgemeester, meneer de rector, geachte aanwezigen,

Op zondag 6 mei a.s. herdenken wij dat Pim Fortuyn tien jaar geleden op brute wijze door milieuactivist Volkert van der Graaf werd vermoord, een voor Nederlandse begrippen ongehoorde daad van politiek geweld. Vriend en vijand zijn het er over eens dat de ‘Fortuyn-revolte’ de Nederlandse politiek diepgaand, en wellicht blijvend, heeft beïnvloed. Over de vraag wat die invloed precies is geweest en hoe we die dienen te waarderen, lopen de meningen echter sterk uiteen. Is het ‘gedachtegoed van Pim’ vooral gelegen in de inhoudelijke thema’s die hij agendeerde: immigratie en integratie, Nederlandse identiteit, islamisering, de kloof tussen politiek en burgers, en tussen media en burgers? Die stelling is bijvoorbeeld vijf jaar geleden verdedigd door Wim Couwenberg in zijn terugblik op de Fortuyn-revolte, waarbij hij aantekende dat dit politiek programma, ondanks de demonisering die Fortuyn ten deel viel, na diens dood van links tot rechts is overgenomen. In zijn onlangs gepubliceerde boek 10 jaar zonder Pim plaatst Joost Eerdmans vraagtekens bij die stelling. Volgens hem zijn Fortuyns islamkritiek en kritiek op het gebrek aan openheid in de politiek – zie het schimmenspel rond de benoeming van de nieuwe vicepresident van de Raad van State – nog steeds taboe en heeft de gevestigde politiek zich ook weinig aangetrokken van Fortuyns kritiek op de schaalvergroting in onderwijs en gezondheidszorg. Daarbij komt, naar mijn mening, dat Fortuyn weliswaar een scherp criticus was van de ‘Puinhopen van Paars’, maar in zijn boeken Aan het Volk van Nederland (1992) en De overheid als ondernemer (1993), uiteindelijk uit hetzelfde neoliberale vaatje tapte als Paars.

wildersCartoonPim & Geert. Tien jaar Nederlands populisme. Voordracht ter gelegenheid van de Maand van de Filosofie. Maastricht: Centre Céramique. Zondag 15 april 2012 | 15.00-16.30 uurOp 6 mei 2012 zal het precies tien jaar geleden zijn dat de populaire en populistische politicus Pim Fortuyn op het Mediapark in Hilversum op brute wijze werd doodgeschoten door milieu-activist Volkert van der Graaf. De moord markeerde het begin van een turbulent decennium in de Nederlandse politiek, dat in het teken stond van de opmars van populisten zoals Verdonk en Wilders, een vergaande polarisatie en verruwing, en de val van vier kabinetten Balkenende. De door vele schermutselingen gekenmerkte gedoogsamenwerking van Rutte, Verhage en Wilders laat zien dat de politieke rust nog geenszins is teruggekeerd.

Wat is er aan de hand met ons vanouds zo tolerante Polderland? Aanknopend bij zijn boek Paniek in de polder. Polytiek en populisme in Nederland  (2011), waarin hij messcherp en met de nodige humor het wedervaren van de vaderlandse politiek in het laatste decennium fileerde, waagt Jos de Mul een poging om de politieke ontwikkelingen van het afgelopen decennium te duiden. Vanzelfsprekend zal hij in Maastricht er ook niet omheen kunnen wat langer stil te staan bij de opmerkelijk sterke vertegenwoordiging van Limburgse politici in de populistische beweging. Het belooft een betoog te worden waarbij zowel links als rechts Limburg zich de vingers kan aflikken! Na afloop is er ruim de mogelijkheid om met hem in debat te gaan o.l.v. Wim Fiévez.

Jos de Mul. Ways of Knowing. Invited participant seminar organized by the Center of Theological Inquiry and the Institute of Advanced Study. Princeton, USA.

IAS Banner625

 

 

WildersMoslimaPaniek in de polder. Filosofisch Café Zwolle. 20 februari 2012.

Jos de Mul spreekt naar aanleiding van zijn meest recente Nederlandstalige boek - Paniek in de polder. Polytiek en populisme in Nederland(Zoetermeer: Klement, 2011) - over de opkomst en de domesticatie van het populisme in Nederland.

In een reeks prikkelende beschouwingen over fortuynistische paradoxen, schaatsende moslima's, tragikomische heldinnen, wedergeboren verlichters, eurosceptische nationalisten en islamofobe populisten a(l)la(h) Wilders fileert Jos de Mul messcherp en met de nodige humor de wederwaardigheden van vaderlandse politiek in het laatste decennium. Hij biedt een grondige analyse van onze interculturele samenleving en de onvrede met de parlementaire democratie. Bijzonder opmerkelijk is daarbij zijn pleidooi voor een seculier-polytheïstische staatspolitiek ('polytiek') die de Paniek buiten de Polder houdt en het tragisch besef erbinnen.

Jos de Mul, Literary theory in the age of hypermedia. Keynote lecture at the symposium New Media and the Turn of Contemporary Literary Theory.Organized by the Chinese Association of Sino-Foreign Literary Theory. Kaifeng, October 20-21.

Ziel zonder lichaam. Gesprek met Taede Smedes over de ziel in het transhumanisme, onder leiding van Veronica Vasterling. Filosofisch Festival De Ziel van Nijmegen, Nijmegen 27 april, 2012.

Ziel zonder lichaam

Kunnen mens en computer ooit versmelten tot een nieuwe levensvorm, waarbij de ziel voortleeft in een computer? Nick Bostrom, een bekende transhumanist, stelde in zijn TED-lezing dat de mens een groot probleem moet overwinnen: zijn sterfelijkheid. Op dit moment sterft statistisch gezien 99,9 % van de mensen, volgens hem is dit niet nodig en kunnen we het sterfcijfer flink terugdringen. Transhumanisten geloven in een kern van de mens die zonder het lichaam kan voortbestaan. Het lichaam is zwak en kan door technologie vervangen worden, de ziel kan worden gevangen in technologie en zo eeuwig ‘leven'.  Tijdens het festival gaan filosoof Jos de Mul en theoloog Taede Smedes onder leiding van filosoof Veronica Vasterling met elkaar in gesprek over de plaats van de ziel in het transhumanisme. Een zoektocht naar de menselijke kern.

Jos de Mul. Het kunstwerk in het tijdperk van zijn digitale recombineerbaarheid. Lezing in het kader van het Studium Generale programma  Friends! Collaborate, Interact, Share. Multidisciplinaire manifestatie over de actuele betekenis van vriendschap in de kunst, wetenschap en samenleving. Arnhem, Musis Sacrum. 2 december 2011, 12:45 uur.

 

Met de computer en het internet zijn we beland in het tijdvak waarin het kunstwerk vooral wordt beoordeeld op zijn manipulatiewaarde. Jos de Mul zal aan de hand van Mega Mona Lisa en Geert Muls multimediale werk W4 (Who, What, When, Where) stilstaan bij de hedendaagse kunstprosumer (kunstmaker en kunstproducent) en de terugkeer (met een twist) van het aura in de kunstervaring.

Jos de Mul. The Biolotechnological Sublime. Lecture at the international conference Theory and Modes of Beauty, Antwerp, Universiteit Antwerpen en Katholieke Universiteit Leuven. May 9, 2011.

Jos de Mul. Wat is natuur nog in dit land? Bijdrage aan het mini-symposium ter gelegenheid van de presxentatie van Peter-Paul Verbeek, De grens van de mens – Over techniek, ethiek en de menselijke natuur, Rotterdam, Boekhandel Donner (Lijnbaan), 15 april 2011.

Jos de Mul. Reading and writing in the Newest Stone Age. Invited lecture at  the Non-Fiction Conference 2011: Quality Non-Fiction in the Digital Era. Dutch Foundation for Literature. Amsterdam. January 28, 2011.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        Part 1                                                   &                                               Part 2

Jos de Mul. De informatisering van het wereldbeeld. Herfst-Symposium Nederlandse Vereniging voor Wetenschapsfilosofie: De informatisering van het wereldbeeld.  Sweelinckzaal, Universiteit Utrecht, Drift 21, 3512 JJ Utrecht. Dinsdag 12 oktober , 2010.

Jos de Mul. Wittgenstein 2.0.  Invited lecture. Department of Philosophy and Sociology. Beijing Normal University, December 21, 2009

Jos de Mul. Horizons of hermeneutics. Intercultural  Hermeneutics in the Age of Globalizing. International Conference Traditions in the Contemporary World. Beijing Normal University, December 13, 2009.

The text of the lecture is published and available on this website as: Jos de Mul. Horizons of Hermeneutics: Intercultural Hermeneutics in a Globalizing World.  Frontiers of Philosophy in China. Vol. 6, No. 4

Jos de Mul. Multitasking. Keynote lecture at the International Conference on New Millennium Learners (OECD / Flemish Ministry of Education and Training). Brussels, September 22, 2009.

On the grand scale of worldwide changes that have occurred throughout the twentieth century the introduction and domestication of a range of new media is an important phenomenon. Telephone, radio, film, gramophone, television, walkman, audio and video recorders – all of these devices have come to be mundane elements of our everyday lifeworld. The advent of the personal computer can be labeled a new chapter in this history. The modern-day computer is an interactive multi-medium (also called a hyper-medium), which can simulate and merge each of the media mentioned before.

Nowadays, when we are on holiday we can call home from an internet café using Skype, simultaneously send a few digital holiday pictures, pass on some links with information on our holiday destination using the inbuilt chat box, and show in real-time the tan we’ve acquired via the web cam. All of this is aided by the fact that most personal computers and notebooks are now connected to the internet. Moreover, due to ongoing miniaturization the internet’s nodes become ever more mobile. Many vacationers don’t even have to go to an internet café anymore, since they can do all of the aforementioned things via their mobile phones or personal digital assistants (PDAs).

The development of mobile hypermedia has important social consequences. These days, users are connected to one another 24 hours a day. Now, a sense of sober-mindedness is never a bad thing in the world of new media. When we look at the data, for instance as regularly presented by the Dutch Social and Cultural Planning Bureau (the SCP), then on the surface things don’t appear to be all that bad in the Netherlands, compared to a country such as the United States – which always shows what’s in store for us, too. According to the SCP Dutch citizens spend an average of almost three hours on media use, which is slightly less than one third of their free time. Moreover, this number has stayed the almost same since 1975.

Jos de Mul. Virtual Romantics. Keylecture in the series Now is the Time (organized by  the University of Amsterdam, W139, Metropolis M and Stedelijk Museum), Amsterdam, January 29, 2009.

Jos de Mul. Database Architecture. Invited lecture at the Second International Seminar Arquitectonics Network: Architecture and Virtuality. Barcelona, June 3-9, 2008.

News

This website is currently under (re)construction

Books by Jos de Mul

Search this website

Contact information