Articles in academic journals
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Jos de Mul. Kubistische klanken. De tijdsopvatting in het werk van de Amerikaanse componist Elliot Carter (3), in: Mens en melodie, jrg. 49 (Januari 1994', 40-43.

In de eerste twee artikelen in een reeks van drie over de tijdsopvatting in het werk van de Ame­ri­kaanse compo­nist Elliott Carter (* 1906) heb ik de deconstructie van het klassieke me­trum in zijn composities vergeleken met de transfor­matie van het klassieke tijdsbegrip in de natuur- en geesteswetenschappen, de filosofie, de film­kunst en de romankunst. In dit laatste artikel ga ik nader in op het simultane karakter van de composities van Carter.

Behalve door haar non-verbale karakter onderscheidt de muziek zich met name door haar simul­tane­ïteit, haar vermogen meerdere klanken gelijktijdig te laten klinken, van de muziek, de andere tijds­kunst waarmee we haar in het vooraf­gaan­de artikel vergeleken.  Alvo­rens nader in te gaan op deze simultaneïteit, sta ik eerst een moment stil bij het het vraag­stuk van de expressi­viteit van de muziek. In het voorafgaande citeerde ik Carters uitspraak dat hij met zijn composi­ties telkens een 'overall drama­tic and expressive plan' wil com­muni­ceren. Daaruit komt duidelijk tot uitdrukking dat Carter een aanhanger is van de opvatting dat muziek een vorm expressie is. Het gaat daarbij niet - zoals deze van oor­sprong romanti­sche opvatting vaak wordt misverstaan - om de indivi­duele gevoe­lens van de componist, maar veeleeer om een vormge­ving van stemmingen en emoties. Wag­ner heeft dat in een van zijn artikelen reeds pregnant tot uitdrukking ge­bracht: "Wat de muziek uitdrukt, is eeuwig, oneindig en ideëel; ze drukt niet de harts­tocht, liefde of het verlangen van dat of dat individu bij die en die gelegenheid uit, maar hartstocht, liefde en ver­langen op zichzelf, en dit doet ze in die onbe­grensde gevarieerdheid van motive­ringen, die het uitsluitend en bijzondere ken­merk is van de muziek, vreemd aan en niet uitdrukbaar door een andere taal".1

Susan Langer, een Amerikaanse filosofe die de expressie-opvatting van de muziek in haar geschriften met verve heeft verdedigd en waarnaar Carter in zijn artikel Music and the Time Screen expliciet verwijst, merkt naar aanleiding van deze uitspraak van Wagner op: "Ondanks de romantische wijze van zeggen verklaart deze passage zeer duidelijk dat muziek geen zelfexpressie is maar vormgeving aan en voorstel­ling van emo­ties, stemmin­gen, geestelijke spanningen en ontspanningen - een 'logische afbeel­ding' van het gevoels- en reactieleven, een bron van inzicht, niet een verzoek om medelijden. De gevoelens die zich in de muziek openbaren, zijn wezenlijk niet 'de hartstocht, de liefde of het verlangen van dat of dat individu', ons uitnodigend om ons in plaats van dat indiviu te stellen, maar worden direct aan ons begrips­vermogen aangeboden, zodat we deze gevoelens kunnen vatten, beseffen en begrijpen, zonder te beweren dat we die gevoelens hebben of ze aan iemand opleggen. Evenals woorden gebeurtenissen kunnen beschrijven die we niet hebben meegemaakt, plaatsen en zaken die we niet hebben gezien, zo kan de muziek emoties en stemmingen weergeven die we niet hebben gevoeld, hartstoch­ten die we tevoren niet kenden. Haar inhoud is dezelfde als die van de 'zelfex­pressie', en haar symbolen kunnen zelfs bij gelegenheid ontleend worden aan het gebied van de expressieve symbolen; toch wordt aan de ontleende suggestieve elementen een bepaalde vorm gegeven en wordt de inhoud 'op een afstand ge­plaatst' in een artistiek perspectief".2

Wat muziek nu van literatuur onderscheidt, is dat ze, als samenklank, ver­schillen­de emoties en stemmingen gelijktijdig tot klinken kan brengen. In gesprek met Edwards merkt Carter hierover op: "Volgens mij heeft muziek een aantal verschillende dimensies zo dat, bijvoorbeeld, het moment zoals het geschiedt, een aantal zich simultaan ontwikke­lende patronen of sub-continuïteiten vertoont van een meer of minder radikaal verschillend karakter, die op elkaar reageren en zo een 'totaal-'continuïteit  en -karakter produceren (die, als de dialec­tische synthese van de verschillen­de sub-continuïteiten en karak­ters niet gereduceerd kan worden tot een van deze of tot de 'som' van hun quali­teiten). Volgens mij is dit ook de wijze waarop we denken: het gevoel en de ervaring zijn steeds de synthese van onze gewaarwording van een half-dozijn verschillende, maar gelijktijdig optredende gevoelens en waarnemingen die voort­durend met elkaar interacteren, waarbij dan de een en dan de ander op de voor­grond treedt, terwijl de andere gewoon doorgaan, meer of minder op de achter­grond, het geheel be­nvloeden en het zijn intellectuele en gevoelsmatige betekenis geven".3

Geldt dit ook reeds voor de traditionele klassieke muziek, bij Carter krijgt deze simultaneïteit vanwege de complexe ritmische polyritmiek een bijzonder pregnant karak­ter. In de woorden van David Schiff: "Door verschillende ritmische patronen over elkaar heen te leggen be­werkstelligt Carter een multidimensionaal ritmisch contrapunt. Ofschoon geno­teerd in termen van een enkele metrum, is de totaalstructuur noch metrisch re­gelma­tig, noch op een rigide wijze onder een noemer gebracht. Er bestaat geen vast­staande relatie tussen voor- en achter­grond. Ieder van de ritmische patronen treedt langzaam op de voorgrond en vervolgens weer op de achtergrond, en verandert daardoor het perspectief van de luisteraar van moment tot moment".4 Het resultaat is een doorbreking van de lineaire doelmatig­heid van de klassie­ke com­positie. Er ontstaat weliswaar een zekere temporele samenhang, maar deze is niet continu, maar veeleer disconti­nu en frag­menta­risch van karakter, vergelijk­baar met discon­ti­nue en fragmentari­sche cohe­rentie die cubis­ti­sche en dadaïstische collages in het ruimte­lijke vlak bewerk­stelligen.5

Hierdoor is het gevaar niet denkbeeldig dat er een "meaningless chaos of speeds"6 ontstaat, zeker ook als we bedenken dat iedere post-tonale componist tot op grote hoogte zijn eigen communicatietaal moet uitvinden.7 Weliswaar streeft Carter, zoals al eerder werd opgemerkt, naar een "overall dra­ma­tic and ex­pressive plan", dat de fragmentatie en discontinuïteit in toom houdt (bijvoorbeeld door de gehele compositie in de vorm van een circel, een omge­keerde boog of een sinus­golf te gieten), maar het resul­taat hiervan is allerminst zeker en op zijn best ambivalent. Carter merkt in dit verband zelf op: "Deze polyritmische passages geven soms het effect van een bijna hysterische desorganisatie, maar zijn tenslotte toch deel van een vatbare orde, en wanneer ze op deze beide wijzen kunnen worden beluisterd, dan is dat wat ik wil. Het is angstaanjagend in zekere zin - maar ik houd me altijd bezig met dingen die een sterke dramatische werking op mij uitoefenen, and het conflict tussen chaos en orde is in het bijzonder belangrijk omdat het aan de basis staat van veel dingen die belangrijk voor ons zijn".8

Misschien maakt deze ambivalentie Cartes muziek tot expressie van de zelfer­varing van de hedendaagse, postmoderne mens. Filosofen en psychologen van uiteenlopende snit hebben in de afgelopen decennia de klassieke subjectfilosofie, waarin de menselijke identiteit werd voor­gesteld als een van meet af aan gegeven coherent geheel diepgaand bekritiseerd. Ook in het alledaag­se leven in de multi­medi­ale 'consumers society' ervaren we dat we eerder "een ongege­neerde kluwen van kortstondige en wisselval­lige behoef­ten" zijn dan dat we een samenhangende identiteit bezitten.9 Dat een coherente identiteit geen van­zelfspre­kend­ gegeven is en dit in weer­wil van de schijn van het tegendeel ook nooit is ge­weest, betekent evenwel niet dat we ons zonder meer neer zouden moeten leggen bij de post­moderne fragmenta­tie van onze identiteit. Het betekent wel dat de identi­teits­vor­ming meer dan ooit tot een opgave is geworden.10

Carters muziek is pedagogisch te noemen inzoverre zij ons voorhoudt dat de tempo­rele identiteit, zoals die ons door het tonale systeem werd voorge­spiegeld, zeker vandaag te dag een onrealistisch droombeeld is geworden. In plaats daarvan roept deze muziek ons op te leren leven met een fragmentarische, discon­tinue en vooral ook ambiva­lente tijd en identiteit. Dat we daarbij nog een lange weg te gaan hebben bewijst de weerstand die de muziek van Carter in ons op­roept. 


Noten

 1.R. Wagner, geciteerd door S.K. Langer, Filosofische vernieuwing. Een studie over de symboliek, vertaling by A.M. Offermans‑Van Galen, Utrecht/Antwerpen (Aula) 1965, blz. 231.

 2.S.K. Langer, a.w. blz. 231-2.

 3.A. Edwards, Flawed Words and Stubborn Sounds. A conservation with Elliott Carter, New York (W.W. Norton and Company Inc.) 1971, blz. 100.

 4.D. Schiff, The Music of Elliott Carter, London (Ernst Eulenburg Ltd.) 1983, blz. 33-4.

 5.D. Schiff, a.w. blz. 40.

 6.D. Schiff, a.w. blz. 34.

 7.A. Edwards, a.w. blz. 86.

 8. A. Edwards, a.w. blz. 114.

 9.A. Finkielkraut, De ondergang van het denken, Vertaald door G. van den Berg, Amsterdam (Uitgeverij Contact) 1988, blz. 119.

10.Vgl. J. de Mul, De tragedie van de eindig­heid. Diltheys herme­neutiek van het leven, Kampen (Uitgeverij Kok Agora) 1993.

Nieuws

Deze website wordt momenteel vernieuwd

Vanwege de transitie naar Joomla 5 en de JA Teline V Magazine template is deze website voorlopig onder constructie. De meer dan duizend items die betrekking hebben op mijn publicaties, lezingen en media-optredens zijn weliswaar nog steeds allemaal te raadplegen, maar bij een deel (veelal oudere) items moeten tekst, afbeeldingen en/of audiovisuele clips opnieuw of alsnog worden toegevoegd. Klik voor details over de opbouw van deze website en het gebruik van de nieuwe database annex zoekmachine de LEES MEER button.

Nieuwe druk Kunstmatig van Nature: juni 2024.

Vanaf de derde druk verschijnt Kunstmatig van nature. Onderweg naar Homo sapiens 3.0 bij Uitgeverij Boom. Delen van dit boek behoren tot de VWO eindexamenstof Filosofie  2024 t/m 2028, die de vraag naar de mens in relatie tot wetenschap en techniek als thema heeft.

Onlangs verschenen

Boek van de dag

Doorzoek deze website

Contactinformatie