Paniek in de Polder. Polytiek in tijden van populisme

Paniek in de Polder. Polytiek in tijden van populisme

Jos de Mul. Paniek in de Polder. Polytiek in tijden van populisme. Rotterdam: Lemniscaat, februari 2017. Uitgebreide en geactualiseerde editie met twee extra hoofdstukken en…

More...
Kunstmatig van nature. Onderweg naar Homo sapiens 3.0

Kunstmatig van nature. Onderweg naar Homo sapiens 3.0

Jos de Mul, Kunstmatig van nature. Onderweg naar Homo sapiens 3.0. Essay Maand van de Filosofie. Rotterdam: Lemiscaat, 2014.1ste druk: 2014; 2de druk: 2016.  In…

More...
Destiny Domesticated. The Rebirth of Tragedy Out of the Spirit of Technology

Destiny Domesticated. The Rebirth of Tragedy Out of the Spirit of Technology

Jos de Mul. Destiny Domesticated. The Rebirth of Tragedy Out of the Spirit of Technology. State University of New York (SUNY) Press, 2014.  Destiny Domesticated investigates…

More...
Wittgenstein 2.0: Philosophical reading and writing after the mediatic turn

Wittgenstein 2.0: Philosophical reading and writing after the mediatic turn

Jos de Mul. Wittgenstein 2.0: Philosophical reading and writing after the mediatic turn. In: A. Pichler & H. Hrachovec (eds.) Wittgenstein and the Philosophy of Information. Proceedings…

More...
The sovereign debt crisis or Sophie’s choice. On European tragedies, guilt and responsibility

The sovereign debt crisis or Sophie’s choice. On European tragedies, guilt and responsibility

Liesbeth Noordegraaf-Eelens and Jos de Mul, The sovereign debt crisis or Sophie’s choice. On European tragedies, guilt and responsibility. Heinrich Böll Stiftung. European Union. December…

More...
Horizons of Hermeneutics

Horizons of Hermeneutics

Jos de Mul. Horizons of Hermeneutics: Intercultural Hermeneutics in a Globalizing World.  Frontiers of Philosophy in China. Vol. 6, No. 4 (2011), 628-655. DOI: 10.1007/s11466-011-0159-x (DOI) 10.1007/s11466-011-0159-x…

More...
《主权债务危机还是苏菲的抉择:论欧洲的悲剧、罪恶与责任》

《主权债务危机还是苏菲的抉择:论欧洲的悲剧、罪恶与责任》

约斯·德·穆尔 (Jos de Mul),里斯贝思·努尔德格拉芙 (Liesbeth Noordegraaf-Eelens):《主权债务危机还是苏菲的抉择:论欧洲的悲剧、罪恶与责任》(The sovereign debt crisis or Sophie’s choice. On European tragedies, guilt and responsibility),《社会科学战线》2012年第4期(Social Science Front no.4 2012),《新华文摘》2012年第13期全文转载(Xinhua Digest ,no13 2012).

More...
The Work of Art in the Age of Digital Recombination

The Work of Art in the Age of Digital Recombination

Jos de Mul. The work of art in the age of digital recombination. In J. Raessens, M. Schäfer, M. v. d. Boomen, Lehmann and S. A.-S.…

More...
PedoBot® is niet boos, maar wel verdrietig (en soms opgewonden)

PedoBot® is niet boos, maar wel verdrietig (en soms opgewonden)

Jos de Mul. PedoBot® is niet boos, maar wel verdrietig (en soms opgewonden). Over intelligente robots, emoties en sociale interactie. In J.B. de Jong (red.),…

More...
The game of life. Narrative and ludic identity formation in computer games

The game of life. Narrative and ludic identity formation in computer games

Jos de Mul. The game of life. Narrative and ludic identity formation in computer games. In: J. Goldstein and J. Raessens,Handbook of Computer Games Studies. Cambridge MA…

More...
Possible printings.  On 3D printing, database ontology and open (meta)design

Possible printings. On 3D printing, database ontology and open (meta)design

Jos de Mul. Possible printings. On 3D printing, database ontology and open (meta)design. In: B. van den Berg, S. van der Hof & E. Kosta…

More...
Possible printings.  On 3D printing, database ontology and open (meta)design

Possible printings. On 3D printing, database ontology and open (meta)design

Jos de Mul. Possible printings. On 3D printing, database ontology and open (meta)design. In: B. van den Berg, S. van der Hof & E. Kosta…

More...
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

Boeken: beschrijving en recensies

Carola Dietze, Helmuth Plessner, leven en werk (met een inleiding van Jos de Mul )

De Duitse filosoof en socioloog Helmuth Plessner (1892-1985) is een van de boeiendste intellectuelen uit de twintigste eeuw. Hij leverde een essentiële bijdrage aan de wijsgerige antropologie en de sociologie. Tijdens de Weimarrepubliek keerde Plessner zich tegen de radicale ideologieën van links en rechts. Nadat hij in 1933 als ‘half-jood’ van de universiteit van Keulen werd verwijderd, emigreerde hij naar Nederland en doceerde er aan de universiteit van Groningen, totdat hij in 1943 door de Duitse bezettingsmacht opnieuw werd ontslagen. De laatste oorlogsjaren moest hij onderduiken.

Na de oorlog kreeg Plessner eerst zijn Groningse leerstoel terug en daarna, in 1951, werd hij benoemd als hoogleraar in het Duitse Göttingen.Hij werd vooral bekend door zijn in ballingschap
geschreven boek Die verspätete Nation, een historische analyse van de vraag waarom Duitsland vatbaar was voor het nationaal-socialisme. Zijn gedachtegang zou na de oorlog veel invloed krijgen.

Uitgeverij Lemniscaat, oktober 2014. ISBN 9789047704362, € 39,95

Department of Philosophy of Culture of the Institute of Philosophy, University of Warsaw together with The Humane Philosophy Project
invite for lectures and seminars by

Professor Jos de Mul

(Erasmus University Rotterdam)


who will be the guest of our Institute in the first week of April.

The plan of his visit is as follows:
Tuesday (5th of April) 
1:15 – 3pm (Institute of Philosophy, room 4, ground floor)
open guest lecture Europe, the tragic continent
6:30 – 8pm (Institute of Philosophy, room 108, I floor)
guest lecture on the seminar Imagination and Identity (conducted by dr P. Bursztyka).
The lecture will be entitled: Playful Identities. From narrative to ludic identity formation

Thursday (7th of April)
5 – 8pm (Institute of Philosophy, room 108, I floor)
Seminar: The tragic humanism of Michel Houellebecq.
This seminar is a part of the seminar series: Personhood, Law & Literature. Humane Philosophy and the Idea of the Tragicorganized by The Humane Philosophy Project.
Contact: dr Przemysław Bursztyka (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)

Jos de Mul is a Professor of Philosophical Anthropology at the Erasmus University of Rotterdam. Among his research interests are metaphysics, philosophy of culture, philosophy of science and epistemology. His publications include: Romantic Desire in (POst)Modern Art and Philosophy (State University of New York Press, 1999) The Tragedy of Finitude. Dilthey’s Hermeneutics of Life, (New Haven: Yale University Press 2004);Cyberspace Odyssey: Towards a Virtual Ontology and Anthropology (Cambridge Scholars Publishing in 2010);Destiny Domesticated. The Rebirth of Tragedy out of the Spirit of Technology (State University of New York (State University of New York Press,  2014).

ROTTERDAM (ANP) - Met zijn flamboyante stijl heeft Pim Fortuyn taboes doorbroken en thema’s op de agenda gezet, maar uiteindelijk had hij ook geen alternatieven voor de problemen in het land, zegt professor Jos de Mul, hoogleraar filosofie van mens en cultuur aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij houdt op 2 mei de tiende Rotterdam Lezing.

Op 6 mei is het 10 jaar geleden dat Pim Fortuyn werd vermoord. Na 10 jaar lopen de meningen nog steeds uiteen over wat de invloed van Fortuyn nu werkelijk op de Nederlandse samenleving en de politiek in het bijzonder is geweest. In de lezing waardeert De Mul de ideeën van Fortuyn in het licht van zijn messiaanse opvatting van politiek bedrijven; alsof hij de verlosser was.

,,Dat is wat hij deed: op een messiaanse manier politiek bedrijven, alsof hij de nieuwe Vader des Vaderlands was. In zijn boek De verweesde samenleving betoogt hij dat er symbolische gezien geen vader meer in de samenleving aanwezig is, zoals Drees dat bijvoorbeeld was. De vaderfiguren zijn in de vrije jaren zestig door de babyboomers aan de kant gezet, maar zijn volgens Fortuyn onontbeerlijk in de samenleving, zegt De Mul.

Fortuyn was een typische postmoderne politicus die nogal eens van politieke voorkeur wisselde, maar uiteindelijk de thema’s vond die hem electoraal succes bracht.’’ Dat waren met name multiculturalisme, islamitisering en de kloof tussen politiek en de burger. Die thema’s zijn met succes opgepikt door latere populisten als Geert Wilders.´´

VVD-politicus Frits Bolkestein zette dat thema ook wel op de kaart, maar veel minder confronterend. Bovendien deed hij dat van binnenuit de gevestigde politiek en dat is toch anders, vindt De Mul. ,,Overigens was daar toen binnen de VVD nog veel kritiek op, van onder meer Hans Dijkstal en de zijnen.´´

Fortuyn schetste als Messias onrealistische vergezichten, vindt de filosoof. Hij noemt alleen al het feit dat – na een generaal pardon - de grenzen voorlopig dicht moesten voor buitenlanders. ,,Afgezien van het feit dat dat om economische redenen onhaalbaar is, is dat ook juridisch gezien onmogelijk. Maar het koninkrijk van een Messias is nu immers nooit van deze wereld. Maar hij verwoordde daarmee wel het ongenoegen van een grote groep mensen en schetste een paradijselijk alternatief.’’

Het blijft moeilijk voorspellen wat er met de flamboyante politicus was gebeurd als hij was blijven leven en daadwerkelijk Den Haag had bestormd. De Mul denkt dat het uiteindelijk niet goed was afgelopen. ,,Fortuyn is vrijwel uit alle organisaties waar hij in zat met ruzie weggegaan. Binden kon hij niet. Hij had het een tijdje aardig gedaan, maar was daarna ook weer met slaande deuren vertrokken, vermoed ik. Ook in dat opzicht lijkt Wilders zich te ontpoppen als een waardige opvolger.’’

Op 18 november j.l. gaf Jos de Mul bij Toneelgroep De Appel een korte lezing over de betekenis van de Griekse mythologie voor onze tijd en trad hij vervolgens in discussie met regisseur Aus sr Greidanus, schrijver Jules Terlingen en dramaturg Alain Pringels. Dit alles naar aanleiding van de toneelmarathon Herakles.

Een schriftelijk verslag van de bijeenkomst en een is te vinden op de website Alphaville van De Appel.

Zondag 26 februari 2012 ging de (inclusief pauzes) elf uur durende voorstelling in première.

 

2011-11-05JosInStadsschouwburgAdam 250_x_188Aan het werk tijdens God's Browser: the Biotechnological Sublime, een performance die ik samen met videokunstenaar Geert Mul gaf tijdens de NextNature Powershow in de Stadschouwburg te Amsterdam op 5 november 2011.

Meer foto's op de website van de Next Nature website.

Verslag van Max Bruin.

Lees meer over de NextNature Powershow op de website van het NextNature Net.

大师视角解读跨文化交流——国际美学学会会长作客独秀大讲坛

作者:马璐 言银娇 等  |  来源:校大学生记者团  |  更新时间:2010-12-10 10:54:43  |  录入:余秋辰  |  浏览:293 我来纠错GuilinLecture1

 古老的阐释学, 以独特的视角解读全球化下的跨文化交流。12月8日,国际美学学会会长约斯·德·穆尔(Jos de Mul)作客雁山校区独秀大讲坛,从阐释学视角为同学们解读全球化世界中的跨文化阐释学。我校中国语言文学研究所所长麦永雄以及校、院相关领导本次讲座。

当晚,雁山校区学术报告厅座无虚席,工作人员对讲座主要内容做中文介绍后,穆尔教授以"阐释学视界:全球化世界中的跨文化阐释学"为主题展开讲解。他以生动的事例介绍了阐释学的概念,探讨该视域的拓宽、融合和传播,从生活中常见的比喻、对话出发,讲述了人、思想、物等的循环流通和来自不同文明的人如何互相理解进而进行真正的对话。穆尔教授从跨文化阐释学的三种不同类型(重构、建构与解构)以及把这些类型与前现代、现代与后现代社会相联系,讨论狄尔泰、伽达默尔和德里达的阐释学,引用中国艺术家徐冰的作品《天书》,生动地说明了跨文化阐释也是当代艺术永恒的主题。面对全球化带给我们的利弊,穆尔教授结合历史、哲学、传播学等解析全球化的不同阶段,探讨了全球化语境下不同文明的交融。"因为我们生命的有限性,我们不可能克服民族优越感,但是,我们可以至少可以将跨文化阐释学看做是对民族优越感的反映。"

Vlaamse filosofiestudenten zijn goed opgeleid, maar mogen meer uit de ivoren toren komen, zo zegt een commissie die de Vlaamse wijsbegeerte-opleidingen aan de vier universiteiten (Antwerpen, Gent, Leuven en Brussel) heeft doorgelicht.

De universitaire filosofiebeoefening heeft zich de afgelopen decennia steeds verder teruggetrokken op het eigen academisch terrein. Publiceren in internationale, peer reviewed journals is voor velen de norm geworden. Ook in Vlaanderen tekent die evolutie zich af: filosofie-opleidingen die van oudsher konden buigen op maatschappijkritische stemmen, hebben dat profiel gaandeweg verloren.Volgens Jos de Mul, voorzitter van de visitatiecommissie, is het gevaarlijk als in het onderwijs de nadruk te eenzijdig op academisch onderzoek komt te liggen. De visitatiecommissie zegt zich te verheugen dat zich stilaan een kentering lijkt in te zetten. Het merendeel van de opleidingen is, tegen genoemde tendens in, meer aandacht gaan besteden aan de brede maatschappelijke en culturele inzetbaarheid van studenten, aldus het persbericht. Het niveau van de afgestudeerde masters is over de hele lijn goed, besluit de commissie.

Het filosofie-onderwijs in Vlaanderen blijkt erg verschillend. De Universiteit Gent legt een duidelijke focus op de Angelsaksische traditie van de wijsbegeerte. De Leuvense opleiding is meer tekstgericht - op uitzonderlijk niveau overigens - en met nadruk op theoretische vraagstukken. De VUB-opleiding heeft een uitgesproken humanistisch-vrijzinnig karakter met een stevig luik moraalwetenschappen (in Gent als aparte opleiding georganiseerd). De opleiding aan de Universiteit Antwerpen legt een klemtoon op moderne en hedendaagse wijsbegeerte, en wil studenten intensief met onderzoek in contact laten komen.

Het rapport is maandag 14 april door de visitatiecommissie aangeboden aan het bestuurscomité van de Vlaamse Universiteiten en Hogescholenraad (VLUHR).